Yang Menarik Kali ini...

Followers

Wednesday, May 11, 2011

Today hari ibu... you kidding me?

Well sempena hari ibu yang hangpa dok sambut sambut tu ... aku nak kongsi lah sikit novel yang pernah aku baca dan aku selami dan aku cuba aplikasi dalam hidup ni. Opppssss... before proceed dengan entry ini aku ank buat DISCLAIMER dulu.Harap maklum.            
 " AKU TAK SAMBUT HARI IBU " 
Tiada hari ibu dalam hidup aku., kerna aku ni setiap masa meraikan ibu aku , tak perlu satu hari khas utk aku dedicated harinya khas utk ibu.. 24/7 adalah masa utk ibu ku. 
berikut novel novel yang pernah aku baca dan of kos lah aku sarankan kalian baca juga novel ni..hangpa kata dok sayang mak hangpa, sambut hari ibu dsb.. nah ambiklah masa baca buku ni .. Dapat ilmu , kalau beli , dapat sumbang ke arah rezeki penerbit, penjual, penulis dan dll.. ehhh..melalut pula. Mungkin lepas ni aku kena buat entry novel lain yang pernah aku baca?

"Dia meneguk madu di geluk hempedu."
"Kita perlu memikirkan tentang hidup hari ini sebelum mempunyai harapan tentang masa depan."
s
Cerita-cerita tentang orang terpencil dijadikan kisah yang menarik dan bereti. Siapa kata cerita tentang mereka ini tidak membangun jiwa? Cerita kita, kampung kita, kalau digarap dengan baik ia akan jadi baik. Ada nilai tersendiri yang tinggi. Kisah hidup Mama, dari seorang perempuan yang tidak punya apa, dia mampu menjadi 'seseorang' tanpa perlu menggadai maruah dan prinsip diri. Itulah sebenarnya jadi diri wanita melayu tulen. Kesempitan bukan sebab yang kukuh untuk dijadikan alasan kenapa kita perlu memilih jalan yang kotor dan salah. Watak mama dalam MAMA ini adalah contoh terbaik dan bagi saya, ketabahan MAMA walaupun ia hanya watak dalam sebuah novel, tetapi ia bukan watak yang direka-reka untuk memenuhi fantasi. Ketabahan begitu memang wujud dalam masyarakat melayu.
s
"Kehadirannya umpama sinar di sebalik kabut. Mendayung hidup bertemankan sepi, mempamerkan ria. Karangan-karangan air mata cuba dikutipnya menjadi mutiara. Sayangnya bunga-bunga fitnah menepis bahagia, menokhtahkan ceria."
s

2 comments:

Yuni Aisyah said...

MAMA seperti sebuah novel yg sgt menarik...ada lg ke kalo nak dptkan novel ini dipasaran.??

Sukahatiadam said...

novel ni memang touching. bukan cintan cintan tau.

continue reading

Related Posts with Thumbnails