Yang Menarik Kali ini...

Followers

Friday, May 13, 2011

Minyak Naik harga..kamu naik minyak !

wah.. panas2..ini lah isu semasa ....err dah bape hari arrr selepas N...b selaku wakil kerajaan tidak mengumumkan kenaikan harga minyak utk pasaran tempatan..tak yah nak terang ...hangpa pun tau cam ne reaksi rakyat.. sana sini dok canang tak puas hati.. kerajaan tak berhati perut, rampas duit subsidi , susahkan lagi org susah , dulu wang saguhati 150 utk motor 625 utk kete  tak cukup..dngr berita  katanya ada rancangan nak berpiket lepas solat jumaat kat kl nun sana.. media masa dok canang isu ni jer cam tak dak isu lain dah... dan apa pula reaksi hangpa ?
hehehe dan reaksi aku pula ? mesti lah aku ada reaksi .... aku kan manusia ..rakyat malaysia wei...bukan pati...emm pati pun terkena juga dngn tempias minyak naik harga ni... kerajaan naikkan minyak, rakyat naik minyak!!! hahhahahaha.....
sebelum aku habaq apa reaksi aku.. emm aku nak huraikan dulu phrase2 yg aku colorkan tu suma... aku nak melencong dulu ...
Rampas duit subsidi? helloo..celah mana pula kerajaan rampas subsidi...kerajaan kita ni bagi duit tu atas dasar nak jaga kepentingan kita , nak bagi kita ni sejuk hati, nak bagi kita ni ada modal , ada harapan nak mara ke depan , nak terus bergerak , nak bg kita lebih kuat berusaha , pendek kata kerajaan nak tolong kita....kalau kita ni org tiba2 mai tolong kita , ada ka patut kita persoal lagi k"awat tolong sampai sini saja..baik tak yah tolong"..lagi..... "awaat derma banyak ni ajer..kedekut" ... awat tu.. awat ni.. pasal pa macam tu macam ni.... chupp... hangpa ni teruk sangat ka... kalau dah kata nama " pertolongan " tak kisah la sejauh mana pun yg org tu nak tolong kita, kita tak boleh nak pertikai lagi.. ada kat patut.. bodoh ! sombong namanya ... dah nama tolong.. dah tentulah suka hati dia lah nak tolong setakat mana dia nak tolong... aku bagi satu situasi.. katakan hangpa la ni tngh tersepit tak dak duit nak teruskan hidup, p keje balik keje..dapat gaji tapi habis juga.. tetiba kawan kita mai tolong kita...tak pa hang pakai dulu duit aku ni..sok2 hang dah senang , baru hang mai bayaq..kalau tak..aku halalkankan saja.... dan kita pula p nak persoal...hello...kalau hang ni setakat nak tolong aku bagi banyak RM*** ni baik tak payah tolong... bukan boleh setel pun masalh aku ni...patut ka kata macam tu...
org tu nak tolong kita, suka hati dia nak tolong bagi bnyk mana pun...opssss balik cerita asal.... duit subsidi tu atas dasar tolong rakyat shj tau..
 kena pikiaq duit tu mai dari mana !!!!!!
alamak..baru satu phrase aku dah ceramah panjang ..hahahahha... nak lagi ka?
wang saguhati 150 utk motor 625 utk kete  tak cukup
awat..tak cukup lagi ka dngan duit yg kerajaan bagi tu ? kalau nak dikira dngn kadar yg hang bayaq bagi setiap liter minyak hang akan guna memang arr tak cukup..nak cukup meanings that minyak tu free....celah mana nak bagi hang minyak free..baik tak yah meniaga...ingat minyak ni cam minyak nyoq ka. boleh buat dngn cepat..benda terhasil dari fosil, jutaan tahun baru boleh jadi minyak..belajaq sikit, ilmu tu penting.tok sah dok cakap saja tapi kosong !kalau nak bagi sampai berbaloi dngn apa yg hang guna...jenoh lah..bukan hang sorang ja pakai minyak.. minyak cap kapak, wangi baru bermililiter beratus harganya boleh beli...baga ! aku bagi satu situasi.. kami ni mai nak bagi sumbangan kat hangpa semua pasal hilang tempat tinggal, dah macam nak masuk bersama mu jaaa... cam ni lah..la ni kami ada banyak RM*** ni jer...inilah sumbgan kami ..." pala hotak hang..setakat banyak ni mana nak cukup, nak makan nak pakai itu ini , nak beli itu ini mana cukup"..hello encik...kami nak tolong pun dah besar rahmat.. lagi nak merungut tak cukup...sedar lah diri skit..awak tu tngah susah.,kot pun tak susah tapi ini namanya rezeki..syukur pada Allah, org lain minyak naik dapat duit tapi masih susah tp awak tu dah memang senang..better secubit biarpun tidak segantang !
berpiket lepas solat jumaat..emmm..soalannya sedar tak awat nak buat pas jumaat...bagi aku pasal waktu tu jer org paling ramai p masjid..time solat lain hampeh nak jumpa kat masjid..masing liat nak p masjid..opss...tngk dah melalut...pasal pa nak piket..awat tak puas hati dngn apa..pasal naik harga @ duit subsidi 3 kupang seliter tak cukup @ duit saguhati tak cukup @ nak canang kerajaan sekarng tak betoi dah @ nak cakap hangpa tu bagus sangt @ nak tunjuk lagak @ suka2 @ saja nak kecohkan keadaan @ nak masuk tv besoknya @ nak rasai kehangatan , pengalaman berada di tempat kejadian @ nak tngk live demonstrasi @ lain2 niat @ lain2 lagi..
sebelum tu ada tak terpikir betoi ke tindakan aku ni  ? kalau kita sedar kita muhasabah..tak betoi tindakan nak piket nak demonstrasi tu... syukur dngn apa yg ada...konon nak tegakkan, nak dapatkan balik hak kita tapi wat pe ? wat pe nak tuntut hak kita deserve harga murah dr sekarang.. ada benda yg lebih penting lebih besar , lebih berbaloi utk kita perjuangkan melalui piket @ dmstrsi ni.. tegakkan hak melayu, kembangkan syiar islam , tegas dan kukuhkan bahasa melayu , satukan org melayu...luaskan pegangan ekuiti , modal , kewangan ekonomi melayu di tanah sendiri..itu lagi berbaloi !
media masa dok canang isu ni jer cam tak dak isu lain dah..
memang lah..dah org2 macam hangpa lah yg buatkan media dok canang isu ni jer..panggil org tu org ni bagi ceramah, bagi syarahan, bagi pandangan , buat diskusi kat tv, internet , paper , radio.. tapi hakikatnya kita lupa nak canangkan ada org masih mati kelaparan di bumi ni, ada org malang dibunuh , dirogol , tanah airnya di ceroboh , mati sini sana kerna balasan Allah dngn bencana alam...kita lupa seketika tu semua,lantas kita lupa ingat akan mati, akan org susah, akan pahala dan dosa kerna leka dngn dunia minyak kita..ada org melayu yg kian dimamah usia dalam kemiskinan, dalam ketakutan, dalam hutang sini sana, dalam kesusahan perit di tanah sendiri...kita lupa nak canangkan kebahagian , kemakmuran negara, perpaduan melayu dan malaysian.. kita lalai.. melayu memang mudah layu..

next...
kena pikiaq duit tu mai dari mana !!!!!!  
k ..yg ni aku akan jawab dalam jawapan apa reaksi aku..
to be cont :

1 comment:

Arpiiz said...

adoi, pening aku baca entry ko ni, tapi nasib baik lah juga dapat memahami apa yang ko nak cakap kan tu..hehehe

continue reading

Related Posts with Thumbnails