Yang Menarik Kali ini...

Followers

Friday, June 19, 2009

Aku nak Kongsi ilmu...

June 19, 2009

tetiba terlintas dalam hati utk tulis apa sahaja yang akan terlintas nak aku kata nak aku bebel nak aku komen ke..nak kutuk ke..nak puji ke..

k…..emm apa dulu ye….baiklah..

aku nak sharing pasal rukun sujud…ramai org tau rukun sujud solat kita tu ada tujuh… pertama dahi, kedua dan 3 ialah dua tapak tangan, dua lutut dan akhirnya kedua belah jari kaki… macam mana yang dikatakan rukun sujud yang sempurna..most people aku perhatikan banyak yang tak memenuhi rukun sujud ni..ok aku terangkan dengan ringkas kat mana yang selalu salah tu.. rukun sujud termasuk dua tapak tangan..jadi masa sujud tu,..kedua dua tapak tangan kita mestilah rapat ke lantai..seolah ditekap rapat tapi tak perlulah tekan kuat sangan..sekdar tekap sahaja…dan salahnya kebnykan org ialah mereka sekdar meletak kan tpak tngan di atas lantai shj dan perhatikanlah bahawa ada ruang kosong antara tapak tangan dan lantai..

lagi..bila sujud tu..masyaAllah, cepat benar dia bangun semula..seolah2 dia baca dlm sjud tu mcm baca “1 2″..abis dan bangun semula..huhu.. perasan tak bila dia sujud tu jari2 kakinya belum pun sempat nak cecah ke lantai dan lipat ke bahgian dalam dia dah bangun…aiii…..rukun sujud kedua dua belah jari kaki cik kak cik abg makcik pakcik oiiii….. kalau tak silap aku..at least 3 jari kaki kanan dan 3 jari kaki kiri mesti bengkok ke arah dalam dan bukannya sekadar pacak jer tau…

“seburuk buruk manusia adalah mereka yang mencuri dalam solatnya. Mereka tidak rukuk dan sujud dengan sempurna “

lagi aku nak tmbh pasal ambik wuduk..semua org tau kita nak berwuduk salah satu syrat wajibnya ialah “air mutlak” dan tak boleh guna air mustakmal..err btul ke frasa dan ejaannyer tu… emmm asalkan korang paham udah lah yerr…

kat sini yang aku selalu nampak ialah di akhir anggota wuduk kita iaitu kaki…lazimnya kita akan gunakan cebok @ gayung utk ambil air dari dalam takungan @ kolah @ tangki @ baldi… Air mutlak adalah air yg tak tercemar dan tak masih blm digunakan lagi…perasan tak bilamana kita nak cedok jer air dalam dalam kolah tadi, jari kita..biasanya ibu jari tangan akan cecah, masuk @ sewaktu dengan nya dlam cebok tadi…jadi ini menjadikan air dalam cebok tadi telah tercemar dan bukan mutlak lagi..sila ambil air lain semula weiiiiii… biasanya ini terjadi kalau gayung kita tu jenis tangkainyer yang kat tengah…emmm kalau yang jenis tangkai kat tepi tu..bagus lah…

pe lagi ek pasal wuduk ini…ha..tak salah aku…dinasihatkan kita agar tidak menyapu air wuduk dengan cepat dan rakus..sebab takut2 air tu tak serata dia nggota wuduk kita tu… aku selalu gak bengkeeekkkk jer ngan org yang sapu muka masa wuduk tu dengan rakus…sebab nyer…dia sapu kuat sangat maka dengan itu air dari muka tu akan terpercik dngn kuat dan kena aku…woii apa ni basah ni, abis air dalam tadahan tangan aku ni dimasuki air dari muka ko..kan ke dah tercemar dan tak mutlak lagi air aku ni…baju aku pun basah…bodoh,jahil ,celaka “@#$#%@$%@4..cam tu ler kekadang yg timbuk di benak aku bila kena situasi tu… ..kan ke islam kata, hati jiran kena jaga..kena ambik kisah ketenteraman org lain…

lagi..perasan tak wahai kaum lelaki…pasal pa bila hangpa pakai kain pelikat…brand ntah pape kain pelikat hangpa tu mesti hangpa tala kat bawah..memang hangpa tak berniat nak menunjuk brand kain tu tapi sedar tak skit sbnyk dah mengganggu jemaah kat belakang..kecuali anda “solat sendirian” di rumah @ tak de org lain di belakang… ada macam2 brand …”gajah, gajah duduk, atlas , sampan dll… dalam solat nak khusyuk tapi kita yang dibelakang dia terbaca pula hujung kain makmum depan ada brand tu suma…tak sungguh tak kata sebab kita pasti baca bukan…ada apa dngn brand tu suma…pakai brand dok bawah sebab mengikut org lain suma pakai cam tu ? tak dak pendirian ka wei !!! dah..pas ni tukaq brand dok atas..tak tayang bukan tak sah solat tu..bukan pula org nak kata pakai kain tak betoi…. ni ha…aku yang kata, hangpa yg buat makmum belakang solat tak betoi..

aku harap sngt kalau aku salah sila betul kan

No comments:

continue reading

Related Posts with Thumbnails