Yang Menarik Kali ini...

Followers

Sunday, May 25, 2014

Mencari Haruan Teknik Bubu

Untuk mencari ikan haruan dan ikan ikan lain tanpa perlu susah payah tunggu di lokasi , bubu adalah jawapannya . Kenapa tak guna kail dan tinggal . Sebenarnya kaedah guna kail dan tinggal jer tak sesuai andai kata kawasan terbabit ada memerang. Ikan yang sangkut di kail kita tinggalkan itu habuan mudah untuk sang memerang. AKibatnya bila pi angkat kail , cuma tinggal kepada ikan sahaja . Perkara ni banyak kali berlaku pada aku .

Maka untuk tidak merasa hampa ( aku tau itu rezeki memerang) , maka beralih lah kepada teknik BUBU . Bubu ni improvised @ Bubu moden . Bubu tradisional mahal . diperbuat daripada buluh dan rotan . Harganya paling murah di pasaran RM150 . kalau nak besar macam bubu moden aku ni , RM350 gitu . Alkisahnya bubu aku ni daripada gelung logam , jaring jala dan buluh . Moden . Tak sampai RM100. Panjang jugalah . 1 meter ada lah juga.

Bubu Haruan  (1)Bubu Haruan  (3)Bubu Haruan  (2)Bubu Haruan  (4)

Cara pasang  bubu mudah jer.. letak dalam air dan tinggal . hahaha mudah kan . Awas , pastikan bubu anda tak hanyut dek arus air . Lagi satu , tok sah dok ikut perangai badang . P mengendap bubu dia . bukan ada “pekdah” pun .

Kalau nak tarik ikan masuk bubu , boleh guna umpan macam sawit. lagi baik kalau sawit peram . Perut ayam pun boleh juga. Anak ikan , udang dan lain lain . AKu nak mudah , aku letak sawit biasa jer . Kekadang tak letak umpan apa2 pun . Haruan dalam gambar tu aku dapat tanpa guna apa apa umpan. Letak dan tinggal. Aku pasang lubang masuk arah hilir air . Sebab percaya kalau ikan berenang naik , akan terus masuk . Lagipun air tak laju. Semak dalam air tebal.

No comments:

continue reading

Related Posts with Thumbnails